Článok 31 – Mobbing a bossing – šikana na pracovisku
25. júla 2024Zápis zo stretnutia delegátov ZZ s vedením IWK, 22.7.2024
31. júla 2024Čo je to whistleblowing?
Oznamovanie protispoločenskej činnosti, v angličtine označované ako whistleblowing (tento pojem sa často používa univerzálne), pochádza práve z anglického „blow the whistle“, čo v tomto prípade znamená, zapískanie na píšťalku v prípade, že sa porušujú pravidlá hry. V praxi jednotlivých spoločností ide o zavedenie osobitného systému, prostredníctvom ktorého môžu zamestnanci oznamovať rôzne nekalé praktiky, s ktorými sa stretnú na pracovisku (napr. podozrenie zo spáchania trestného činu, priestupku, neetické, nemorálne konanie, konanie, ktoré má nepriaznivý vplyv na zamestnancov alebo klientov spoločnosti). Oznamovanie protispoločenskej činnosti alebo „whistleblowing“ predstavuje dôležitý nástroj v boji proti korupcii, podvode a iným druhom nezákonnej činnosti. Vo všeobecnosti možno hovoriť o činnosti ohlasovania kriminality osobami „z vnútra“ subjektu, kde je kriminálna činnosť páchaná. Napriek širokému využitiu tohto inštitútu v zahraničí, do nášho právneho poriadku sa oficiálne dostal až v roku 2014. Whistleblowing je nenahraditeľným prostriedkom dodržiavania zákonnosti, zachovávania korporátnej kultúry a dobrého mena spoločností.
Zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú viac ako 50 zamestnancov by mali podľa príslušných právnych predpisov určiť osobu zodpovednú za prijímanie týchto oznamov alebo podnetov od zamestnancov, a taktiež upraviť postup oznamovania podozrenia z protispoločenskej činnosti zodpovednej osobe.
Kto je zodpovedná osoba?
Zákon neustanovuje nijaké podmienky vzťahujúce sa k tomu, kto by mal vystupovať v spoločnosti ako zodpovedná osoba. Vychádzajúc z praxe je vhodné, aby bol zodpovednou osobou priamo štatutár – konateľ spoločnosti alebo riaditeľ HR oddelenia. Zodpovedná osoba má na starosti prijímanie oznámení od zamestnancov (ústnych, písomných, emailových), ich evidenciu a vybavenie. O celom procese by mala zodpovedná osoba viesť evidenciu. Na vybavenie podnetu má zodpovedná osoba 90 dní. Túto lehotu môže predĺžiť o ďalších 30 dní. Za účelom vybavenia oznámenia môže zodpovedná osoba požadovať predloženie dokumentov, vysvetlení, vstupovať na pracoviská, vyhotovovať zvukové, obrazové záznamy a pod.
Vybavenie oznámenia zodpovednou osobou by malo byť zachytené vo forme záznamu o výsledkoch preverenia oznámenia, ktoré predloží zodpovedná osoba priamo konateľovi spolu s návrhom vhodných opatrení. O vybavení oznámenia by mal byť oboznámený aj oznamovateľ, záznam by mu mal byť zaslaný na adresu, z ktorej oznámenie poslal. Voči takémuto zamestnancovi nemôžu byť vyvodzované žiadne sankcie.
Zodpovedná osoba musí pri prijímaní, evidencii a vybavovaní oznámení postupovať v súlade s požiadavkami GDPR (údaje oznamovateľa spracovávať len na tento účel, uchovávať ich v tajnosti, nesprístupňovať a vhodne zabezpečiť systém, v ktorom sú uchovávané). Osobné údaje zamestnanca, ako aj evidencia oznámení a záznamov o ich prešetrení by mala byť uchovávaná 3 roky.
Zamestnávateľ je taktiež povinný vydať vnútorný predpis, v ktorom určí podrobnosti o:
- a) podávaní oznámení,
- b) preverovaní oznámení a oprávneniach zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení,
- c) zachovaní mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa,
- d) evidovaní oznámení podľa Zákona,
- e) oboznamovaní oznamovateľa s výsledkom preverenia jeho oznámenia,
- f) spracúvaní osobných údajov uvedených v oznámení.
Aká je ochrana oznamovateľa protispoločenskej činnosti?
Ochranou oznamovateľa možno rozumieť súhrn práv a záruk, ktorými sa má presvedčiť osoba, aby podala oznámenie o protispoločenskej činnosti a nemusela sa báť dôsledkov, ktoré by pre ňu v dôsledku podaného oznámenia mohli vyplynúť zo strany zamestnávateľa. Zákon rozlišuje dva druhy ochrany oznamovateľa:
- ochrana poskytnutá prokurátorom/správnym orgánom,
- ochrana poskytnutá Úradom na ochranu oznamovateľov
Ochrana poskytnutá prokurátorom/správnym orgánom
Patrí oznamovateľovi závažnej protispoločenskej činnosti, ktorý o ňu požiada pri podaní oznámenia alebo počas trestného/správneho konania.
POZOR! Žiadosť o poskytnutie ochrany obsahuje meno, priezvisko, dátum narodenia a pobyt oznamovateľa, ktorý podáva žiadosť, miesto výkonu jeho práce a označenie jeho zamestnávateľa, príp. aj údaje o blízkej osobe, ak oznamovateľ žiada o ochranu aj pre túto blízku osobu.
Ak prokurátor/správny orgán zistí, že oznamovateľ podal kvalifikované oznámenie, bezodkladne mu poskytne ochranu a oznámi to oznamovateľovi, úradu na ochranu oznamovateľov a zamestnávateľovi. Doručením tohto oznámenia získava oznamovateľ postavenie chráneného oznamovateľa.
Poskytnutú ochrana spočíva v tom, že zamestnávateľ môže urobiť voči chránenému oznamovateľovi pracovnoprávny úkon, na ktorý nedal chránený oznamovateľ súhlas (napr. upozornenie na porušenie pracovnej disciplíny, preradenie na inú prácu, výpoveď, okamžité skončenie pracovného pomeru) len so súhlasom úradu (to však neplatí, ak sa daným úkonom priznáva chránenému oznamovateľovi nárok alebo sa týka skončenia pracovného pomeru v dôsledku právnej skutočnosti nezávislej od posúdenia zamestnávateľa, napr. výpoveď z dôvodu zrušenia zamestnávateľa, výpoveď zo zdravotných dôvodov, okamžité skončenie pracovného pomeru pre spáchanie trestného činu…).
Žiadosť zamestnávateľa o súhlas s pracovnoprávnym úkonom obsahuje označenie zamestnávateľa, identifikáciu chráneného oznamovateľa, označenie pracovnoprávneho úkonu, na ktorý sa žiada súhlas Úradu a odôvodnenie potreby vykonania pracovnoprávneho úkonu. K podanej žiadosti má možnosť vyjadriť sa aj chránený oznamovateľ. Aby úrad udelil zamestnávateľovi súhlas, zamestnávateľ musí preukázať, že medzi podaným oznámením a navrhovaným pracovnoprávnym úkonom nie je žiadna súvislosť.
POZOR! Ak prokurátor/správny orgán zistí, že oznámenie oznamovateľa nie je kvalifikované, oznámi mu túto skutočnosť spolu s uvedením dôvodov a poučením o možnosti obrátiť sa do 15 dní od doručenia tohto oznámenia na nadriadeného prokurátora/nadriadený správny orgán so žiadosťou o preskúmanie dôvodov neposkytnutia ochrany. Preskúmavajúci orgán je povinný žiadosť preskúmať a buď do 15 dní oznámiť oznamovateľovi, zamestnávateľovi a úradu, že ochrana bola poskytnutá, alebo oznámiť oznamovateľovi, že neurobil kvalifikované oznámenie.
Má oznamovateľ nárok na odmenu?
Oznamovateľ je oprávnený žiadať odmenu, ak urobil kvalifikované oznámenie a v trestnom konaní bola podaná obžaloba, návrh na schválenie dohody o vine a treste, schválený zmier alebo bolo podmienečne zastavené trestné stíhanie a v správnom konaní nadobudlo rozhodnutie o spáchaní správneho deliktu právoplatnosť. O odmenu môže oznamovateľ požiadať do šiestich mesiacov, odkedy sa o vyššie uvedenom spôsobe ukončenia trestného/správneho konania dozvedel z oznámenia príslušného orgánu. Výška odmeny je závislá od posúdenia úradu a môže sa vyšplhať až na 50-násobok minimálnej mzdy (v súčasnosti to predstavuje sumu až do výšky 26 000 eur).
Ochrana poskytnutá úradom
Ak sa oznamovateľ (akýkoľvek oznamovateľ akejkoľvek protispoločenskej činnosti) domnieva, že zamestnávateľ voči nemu v dôsledku podania oznámenia urobil pracovnoprávny úkon, s ktorým nesúhlasí, môže sa do 15 dní, odkedy sa o úkone dozvedel, obrátiť na úrad a požiadať o pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu. Úrad na podklade žiadosti vyzve zamestnávateľa, aby sa vyjadril a uviedol dôvody pracovnoprávneho úkonu. Úrad žiadosti oznamovateľa vyhovie, ak bola podaná včas a zamestnávateľ nepreukázal, že medzi pracovnoprávnym úkonom a podaným oznámením nie je príčinná súvislosť.
Úrad vydá o pozastavení účinnosti potvrdenie, ktoré doručí oznamovateľovi a zamestnávateľovi, resp. doručí oznamovateľovi oznámenie s dôvodmi, pre ktoré nemožno účinnosť úkonu pozastaviť. Pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu pre zamestnávateľa znamená, že naň musí nahliadať, akoby úkon nebol vydaný a je účinné po dobu 30 dní od doručenia potvrdenia oznamovateľovi. Po jej uplynutí ochrana skončí, ak oznamovateľ v tejto lehote nepodá na súd návrh na nariadenie neodkladného opatrenia, o ktorom ho práve úrad v potvrdení poučí. Ak návrh podá, pozastavenie účinnosti je účinné až do nadobudnutia vykonateľnosti súdneho rozhodnutia o návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia.